Wednesday, May 15, 2013

Urutan Maut


Itu hari guwa balek kampung, ada kenduri aqeqah sepupu aku yang ke-21. aku ulangi, yang ke-21. Bilalah aku nak ada anak saudara sendiri pulak ni ek? hehe. :P Jemputan semuanya kawan-kawan opahlah yang datang. Kami buat kenduri itu sempenakan aqeqah plus kenduri opah nak pergi umrah. Lembu tumbang berapa banyak guwa tak hengat la pulak. Tak peduli pun, hehe sebab sup daging dia terlalu amat sedap. So, bila makanan tu dah sedap, tak perlulah kita berkira sangat pasal makanan dan seharusnya kita perlu terus makan dan makan dan makan dan makan sampai kenyang. hehehe.Walaupun hakikat berat aku hanya 37.8kg sahaja dan BMI dalam 16.0++ giteeww +.+ sadis giler BMI aku, underweight habis. hehe ok!! fullstop. takat sini je citer pasal kenduri yang aku nak ceritakan.

ok so this is my storyyyyyyy.... ngeh ngeh ngeh.

Itu hari juga iaitu bertarikh hari Sabtu, 11.Mei.2013. maklong kita a.k.a mak saudara a.k.a Dr. N kita mintaklah mengurut dengan mak BIDAN a.k.a maklong S yang namanya maklong jugak. Dan haruslah dia ni mak bidan merangkap seorang nurse kat klinik kat kampung kita dan jenis sangat suka merantau katanya. orang-orang tua kalau jenis yang merantau ni kebiasaannya, ilmu didada sangatlah banyak dan tak segan silu nak berkongsi cerita dengan rakyat jelata, waiseh!! haha. Dia siap cakap lagi yang dia pernah travel sorang-sorang naik motor pergi Johor dan pergi Kelantan. WOW. Ok =.=’’ terkejut aku dengar. Canggih~ dan dahsat! :P

So disebabkan mak sedara kita ni lenguh-lenguh, sengal-sengal, sakit-sakit, dia pun mintaklah mengurut kat mak bidan tu selepas solosai kenduri itu hari. hehe. Kita tengok punya tengok punya tengok. Mak long kita duk jerit "adey dey dey dey aaaadeyyyyyyyyy!!!" hahahaha. Eh! Kita pun macam excited jugak nak kena urut. Tau dah awal lagi mesti sakit punyalah bila kena urut nanti. Tapi sebab hati ini saje nak meghasa jugak urutan refleksologi yang SEBENAR. hahahahaha (kaw punya berani). so CABARAN DISAHUT!!..(waiseh!) :D

So, actually lepas maklong kena urut, sepupu kita pulak mintak, so kita ni kira round ketiga la makbidan tu tolong urutkan. hehehehe :) kita tunggu je ler, lek dah. Bukan nak kejor apa pun kan time tu. So, enjoy tgk mak long dan kaklong (sepupu kita tu) borak2 ngan mak bidan. Siap cerita masuk politik isu bagai. (hebat maklong ni!!) :) kalah pemuda pemudi yang ada internet. Cerita pasal cincin Rosmah yang 24juta tu lah! Hahahahaha~ :D

p/s - makbidan a.k.a maklong siap promote page facebook dia lagi bagai. perrrrghhhhh~ hahahahahahaha... umur maklong S lingkungan 50-60 rasanya, sebab katanya dah pencen jadi nurse tu ;)

Sementara tunggu kaklong a.k.a sepupu kita yang mintak urut sebab tangan dia ada masalah sikit. So, teruskan berborak dgn maklong. Kita dengar and sekali-sekala cerita lah jugak bahagian mana-mana yang kita tahu. J

So, maka siaplah kaklong kita tu mengurut,,,,,,
Kita mintak maklong urut leher dan pinggang sahaja sebenarnya, sebab leher kita memang sakit urat lama sudah, kita kena time waktu form 5, kunun rajinlah sangat basuh kain sampai urat tegang bagai.. tapi memang weyh sakit. sampai laaaa niii duk sakit tengkuk. Ntah hape-hape je. urut sendiri tak baik, mintak kawan yang pandai urut pun tak baik juga, So, kira jumpa maklong ni bertuah lah sebenarnya, dapat  jugak rezeki mengurut satu badan. Memang lepas nih kalau badan sakit, memang terus kena pergi spa or whatsoevah places yang ada. J

Kita mintak izin siap "maklong boleh tak lepas ni nak kena urut jugak?" 
Dia pun jawab "ok, bolehhhhh" panjang je boleh dia, siap senyum lagi. 

So, kita pun suruh lah dia mengurut kita kat bahagian tengkuk and pinggang. haaaa, kunuk kuat lah sangat kerja sampai pinggang pun sakit, maklong siap cakap lagi "ni mesti lama sangat duduk hadap komputer"

Eh!!, macam tahu2 je maklong ni. hahaha memang betul pun, 24/7 depan laptop, mana tak nye. Tapi aku suka maklong sebab dia tak cari kesalahan aku masa tu, dan dia tak membebel. perghhhhh dia urut memang best! wa cakap sama u'olls, sekejap je dia pegang tengkuk aku tang yang ada problem tu terus aku sendiri pun dapat rasa tang hat yang bagi penyakit kat aku tu. Terasa keras darah yang tak berjalan dekat leher aku tu, segheyesly. Urut sekejap je kat situ dan lembut-lembut je maklong buat bagi darah kat leher situ pecah dan bagi elok balek laaa kiranya..and and and ALHAMDULILLAH, ok baik!. :) :)

Ok then next, kat pinggang jugak. kat pinggang dia urut sat ja sebab tak dak menda Cuma dia kata kat aku tulang renggang. Haaa?? Camne tu? And then dia suruh aku buat senaman ulat bulu. Haaaaa?????? CAMANE TU. Ah lantak nanti aku cari dalam google kalau ada. Hahaha. And then and then and then dia suruh aku baring. naaaaaaaaa~ habaq maiii kaw piaw. lepas pinggang tang pinggul pulak, bapakk kat sini dia urut sikit je..sakit dia?????? melalak aku. haha
"adoi adoi adoii adddooooooiiiiii!!! sakitnye maklongggggg!!!!!!" hahahahaha maklong gelak jugak. Dia jawab "banyak toksik ni aisyah" 

And then aku tanya lah "Ada darah tak berjalan ke kat situ, maklong?". Dia jawab "Bukan darah tak berjalan, urat semua elok,tapi toksik ja duk kumpui ni, tu yang aisyah terasa kesakitan yang amat dia tu", Aku pun bila maklong cakap camtu "owwwwhhhhh, yeke...." punya panjang owh aku sambil tahan sakit dan gigit baju sebab tak nak jerit punya pasal. Hehe. And then, maklong sambung urut dekat betis aku pulak yang memang kesakitan dia yang DAHSYATNYAAA ADUUUUHHHHHHH..
**itu semua TOKSIK!! Huh!

So, sambil-sambil duk mengaduhkan kesakitan urutan yang tak keras langsung sepatutnya, maklong pun sharelah pengetahuan dia, about khasiat bawang putih yang boleh buang toksik yang ada dalam badan kita ni..heeee~

tapi TAPI TAPI TAPI.. ada cara makan dia.. haaaa~ (siapa-siapa yang berani boleh try)

  1. Ok first sekali amik 3ulas bawang putih,
  2. Kemudian tumbuk bagi hancur
  3. And then letak 3sudu besar air suam, or air masak sejuk.
  4. Lepas tu, tapis dulu, bagi dapatkan airnya sahaja..
  5. Then minum la air bawang putih tu.
  6. Then BE READY UTK MEMUNTAHKAN SEGALA TOKSIK YANG ADA DARI DALAM BADAN..
  7. Sila minum air mineral/or air masak sejuk dalam SETENGAH botol 1.5ml tu :) :) :) 

Aku dah try. And yes mmg lepas minum air bawang putih, mmg betui aku throw out segalanya yang ada dari perut. Benda yang aku muntahkan itu, dia actually the toksik itulah dan segala menda yang kotor dalam badan kita. Rasa bawang putih, kalau nak tahu boleh cuba, tak rugi mencuba. hehehehehe best aku cakap sama lu. hehe.

Cara amalan dia, kena amalkan makan bawang putih extract tu dalam masa 44hari camtu. Dan bawang putih tu sangat sesuai untuk sape-sape yang nak stabilkan berat badan, kira bagi ideal la. Yang gemuk jadi kurus dan yang kurus jadi gemuk. Haha. Banyak actually khasiat dia, dalam 70 jenis kata maklong. Dan menghalau hantu itu adalah salah satunya. Aku mulanya macam tak percaya, siap tanya "eh? yeke maklong". "Iya" jawab maklong pendek. haha.

~~ Good things about orang-orang tua bila kita bertanya dengan cara baik, mereka tak pandai nak nganjing dan nak menakut-nakutkan kita. Mereka tell yang the truth. :D ~~

p/s-
#1. untuk maklumat lanjut tentang bawang putih. Try tanya CIK GOOGLE kiter. Dia pasti sedia membantu 24/7 kalu line tenet elok. kiki ♥ peace
#2. Tak larat lah pulak nak tulis panjang-panjang :)

Ok tu je kot! Chou~~

No comments:

Post a Comment

terima kasih diatas sokongan anda