Saturday, March 17, 2012

Kurang berat, apa yang patut aku buat ek?

hai semua...
sabtu yg cerah, sabtu yang sunyi, dan sabtu yang nyaman, aku duk sorang-sorang kat bilik. bangun pagi mandi-mandi semua bagai then wat keje surirumah bagai sikit then on9.. erk.. on9 yg bosan.. lepas tu aku dah tak tahu nak wat apa dah..weee~~ 

ok disebabkan pemalas gaban nak wat homework yang ada (wat macam xde)..so aku nak buka topic pasal AKU..hahaha..again?? aku lagi jadi topic hangat ek? 



nak cerita pasal berat badan aku yang tak berapa nak berat ni..tiup sikit dah senget (haha erkkk ). aku pun sebenarnya tak tahu nak cakap macam mana..dan kenapa begitu mudah gile aku punya berat turun.. aku nak cari solusi untuk naikkan berat.. serius BMI aku under-under-under weight..tak tahu la berapa dah skrg..taknak tahu nanti aku physcho dan sedih sorang-sorang... 

aku wonder kenapa org lain begitu mudah bagai nak naik berat..why i said so?? haritu cuti semester 3 selama sebulan. well buka sem jumpa kawan-kawan macam best giler masing-masing nampak obvious berisi dan ala-ala temb temb tembam sikit.. haha.. sama ada mata aku yg nampak begitu atau pun memang benar..but yup! bila timbang berat, diaorang MMG naik.. OK !! WHAT a best thing that if ever happen to me.. wahaha..

selain daripada tu..aku tgk gambar kawan-kawan lama , kawan-kawan sekulah (kantoi stalker) diantara mereka semua pun dah naik berisi dgn jelas sekali..bestnya bestnya bestnya....

actually berat aku dulu dalam kira 40kg, kalu bukan 40, 41 kg..kalu bukan 41, 42kg, erm ni time dekat matrik.. pastu semester 2 nak dekat-dekat habis kat matrik berat aku start turun.. 39, 38, then masuk university more turun become 37, 36 35, then naik sikit 36, 37, 38, pas tu turun, pastu naik pastu pastu pastu dan pastu..haha dekat situ-situ jela berat aku kan..xnaik dah ke 40 ...warghhh stress.. why ek? makan aku ok je...erk i mean banyak je.. xdela kebuluran sgt. 

tapi kalu tgk aku ni pun dah kurus sgt skrg. aku sendiri tgk pun takut. aku bukan takut pe..aku takut aku ada sakit je. erm nak p medical check up. taktau macam mane. ada org suggestkan herbalife, katanya berkesan boleh naikkan berat badan ni.. tapi mahal la weyh harga dia dalam rm200++ gitu.. dan herbalife tu adalah produk susu.. wuhuu.. kita tak pandai minum susu tepung.. susu segar minum r dowh..

tapi aku lebih prefer p check doktor dulu before melakukan something by my own..and i should go for doktor swasta.. hahaha..ok DUIT LAGI.. HMMM...xnak p doktor kerajaan seyes diorg work sambil lewa dan aku xdapat result ttg kesihatan aku secara tepat.. hmm sabo jela.. 

erm camne ye?

semua orang senang betul naik dan susah nak turun, tapi pada aku pulak dah jadi terbalik mudah turun susah nak naik..erm untungkan?? semua org nak kurus aku tetibe ke sorang nak berisi.. hahaha.. xdelah aku sorang je yang camtu tapi less la org mintak naik kan... drpd situ nampakla yg byk orng suka suka suka makan tapi tak maintain kesihatan... wuhuu.. bahaye sebenarnya.. 

hahaha..tapi ak tahu camne cara nak turunkan badan yang the best solution without any product kesihatan..ok biar aku suggest sikit.. ni berdasarkan observation la kan kan kan kan..

"jump like a star, like a star , like a star!"


dan of course yang pertama kena jogging selalu.. seperti yang dicadangkan 20 minit 3 kali seminggu atleast..

second  cube kurangkan makan nasi.. yup jangan makan nasi time dinner, why? sebab nasi tu korang makan malam dan malam movement kita kurang dan ia akan disimpan jadi lemak, so malam kalu lapar sgt makan lauk je. 

third try out pula amik pengambilan nasi tu kurang daripada biasa yg korang amik time lunch.. atau pun time tghahri jgn makan nasi selalu, makan mee ke mihun ke.. 

forth, minum air sebelum makan, so that korang senang kenyang and less eat.

fifth, puasa puasa la selalu..hehe..ok puasa !! is the best solution actually.. yup mmg kurus la kalu puasa selalu kan.. erm tapi tgk pada keupayaan korang jugak.. jgn puasa sampai memudaratkan diri sendiri..tu bukan sunat lagi dah tu makruh terus, at least dua kali seminggu, tiga kalu seminggu ok la.. puasa bukan setakat bersihkan perut, bersihkan diri jugak ;)

actually ada lagi cara yg lebih baik... tapi kat atas ni secara murah dan jimatnya utk turunkan berat.. other plus kena rajin wat keje berat, bgi keluar peluh kalu xde masa utk berexercise, cth - jalan laju ke, bykkn naik tangga, jalan selalu ke kelas, etc2.. haha.. try la ek!

so back to me again, aku kena jugak cari sumthing utk naikkan balik berat,, mission aku atleast 45 kg.. ideal! haha ;)

p/s = aku harap aku bukan turun berat sebab sakit apa-apa.. hehe

ok! tu je kot, chou~~

No comments:

Post a Comment

terima kasih diatas sokongan anda